Doorgaan naar hoofdcontent

Kortenaken en Glabbeek kaarten groeiende problemen van de Lijn in de regio aan

“Sinds kort word ik regelmatig gecontacteerd door inwoners van Waanrode en Kersbeek-Miskom dat er problemen zijn met buslijn 420 Tienen – Diest die rijdt via de N29. De bus zit ’s morgens en ’s avonds vaak overvol waardoor schoolgaande kinderen op elkaar zijn geplakt of niet meer kunnen opstappen. Verder krijg ik ook verschillende meldingen over een bus die niet komt opdagen zonder enige communicatie. De klachten dateren al van vorig jaar maar zijn de laatste tijd enorm toegenomen in aantal. Ik heb me bevraagd bij De Lijn en daar kreeg ik te horen dat men in de dienstregeling geen aanpassingen kan doen. Er zijn op dit moment geen grotere of extra bussen en chauffeurs ter beschikking” geeft burgemeester Kristof Mollu van Kortenaken aan.

“Mijn samenwerking met De Lijn is altijd goed geweest maar zij zijn ook gebonden aan de middelen die ze ter beschikking hebben. Door de aanhoudende besparingen van de Vlaamse Overheid op het openbaar vervoer is De Lijn niet meer bij machte om de werking te waarborgen. In onze gemeente zijn er al zeer weinig bussen en bij de lijnen die er nog wel zijn, duiken ook steeds vaker problemen op. Ik wil de Vlaamse overheid dan ook oproepen om een structurele oplossing te voorzien en heb hiervoor een schrijven gericht naar de bevoegde minister” besluit Mollu.

Ook burgemeester Peter Reekmans  van Glabbeek sluit zich aan bij het protest van zijn collega van Kortenaken: “Wij horen in Glabbeek ook al geruime tijd meer klachten dan ervoor. Vooral van ouders van schoolkinderen die plots geconfronteerd worden met een bus die niet opduikt zonder verwittiging zodat men dan in allerijl een alternatief dient te zoeken om hun kinderen in school te krijgen. Dit is niet aanvaardbaar omdat een busabonnement voor scholieren toch een stevige kostprijs heeft, dan heeft men ook recht op een degelijke en betrouwbare dienstverlening. Het is hoogtijd dat de Vlaamse overheid opnieuw eens gaat investeren in zijn kerntaken zoals openbaar vervoer.”