Doorgaan naar hoofdcontent

Eerste Kortenaakse kindergemeenteraad geïnstalleerd

** Gemeentelijk persbericht **

Donderdag 10 oktober werd in de raadzaal van het gemeentehuis de eerste Kortenaakse kindergemeenteraad geïnstalleerd. Twaalf kinderraadsleden zullen zich inzetten voor alle kinderen die in Kortenaken wonen of naar school gaan. Tijdens de installatievergadering legden ze de eed af en werden ze officieel benoemd. Ook de kinderburgemeester en de schepenen werden gekozen. 

Burgemeester, Stefaan Devos: "Ik wil namens het gemeentebestuur alle kinderen proficiat wensen met hun verkiezing als kinderraadslid. Met de oprichting van de kindergemeenteraad willen we kinderen betrekken bij het gemeentelijk beleid. Op deze manier kunnen zij problemen, wensen en ideeën die zij hebben, kenbaar maken. Zo streven we naar een kindvriendelijk beleid."

De kindergemeenteraad is samengesteld uit 2 kinderen per klas uit het 5de en 6de leerjaren van de 3 basisscholen in Hoeleden, Kortenaken en Waanrode. Uit de 12 kinderraadsleden werden de kinderburgemeester en 3 kinderschepenen gekozen. Lobke Schepers mag zich de eerste kinderburgemeester van Kortenaken noemen. Toon Theys is schepen van Vrije Tijd, Syra D'haeseleer is schepen van Omgeving en Lenthel Pieck is bevoegd voor Onderwijs.

"Ik wil dat onze gemeente er proper bij ligt. Daarom wil ik een opruimteam oprichten met allemaal vrijwilligers. Een speeltuin aan sporthal De Vruen zou ik ook heel leuk vinden. Ik wil van Kortenaken de beste gemeente van België maken," aldus kinderburgemeester, Lobke Schepers