Doorgaan naar hoofdcontent

NMBS plaatst gemeentebesturen in ganse regio voor voldongen feiten

Vandaag zijn burgemeester Stefaan Devos en ik naar het overleg geweest van de NMBS dat er eindelijk is gekomen. Helaas was alles al beslist en had men weinig oren naar de bezwaren die alle aanwezigen hebben gemaakt.

Gezamenlijk persbericht Kortenaken, Glabbeek en Linter
Zes weken voordat het betalend parkeren in voege gaat (2 september) werden de gemeentes Linter, Kortenaken, Glabbeek, Geetbets, Hoegaarden, Boutersem en Gingelom – samen met Tienen en Landen waar de stationsparkings betalend worden – eindelijk na lang aandringen uitgenodigd voor overleg door de NMBS. Verschillende gemeentes hadden nochtans al veel langer om overleg gevraagd maar dit bleef lange tijd zonder gehoor.

Glabbeeks burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij): “Glabbeek, Kortenaken en Linter hadden bijvoorbeeld onmiddellijk contact gezocht met de NMBS toen we vernamen dat er vanaf september een einde komt aan het gratis parkeren. We vinden het onaanvaardbaar dat de NMBS al drie jaar in gesprek was met de stad Tienen en de buurgemeenten hierin niet betrokken werden. Zeker als je weet dat meer dan 60% van de treinreizigers en gebruikers van de stationsparking uit de buurgemeenten komen en slechts 40% uit Tienen zelf.”

Schepen Kristof Mollu (CD&V) uit Kortenaken: “Nu wordt de maatregel van het betalend maken voorgesteld als een maatregel waarbij men wenst dat men minder de auto zal gebruiken en met de fiets of de bus naar het treinstation zal komen. Vanuit Kortenaken en onze omringende gemeenten is dit echter onmogelijk want er rijden quasi geen bussen en de afstand met de fiets is te ver waardoor de combinatie fiets-trein onmogelijk is voor de meesten. We hebben vandaag met alle gemeenten gevraagd om deze maatregel uit te stellen zodat er samen met de vervoerregio’s en De Lijn aan alternatieven kan worden gewerkt maar dit bleek een maat voor niets. Voor ons is het duidelijk dat dit voor de NMBS louter om extra inkomsten zal gaan en dat voor een parking die de dag van vandaag erbarmelijk is. Een ander zogenaamd doel van de maatregel is het tegengaan dat inwoners van Tienen een parkeerplaats van de pendelaar innemen maar ook dit is een drogreden omdat men zelfs niet kon antwoorden op de vraag wie de parking gebruikt.”

“De NMBS zal nu op de gemeenschappelijke vraag van de aanwezigen bekijken of er sociale correcties mogelijk zijn in de tarifering zodat de sociaal zwakkeren de jaarlijkse extra kost van ca. 360 euro minder zullen voelen. Op de vraag of het invoeren van de betaalparking uitgesteld kon worden kregen we een ‘njet’. Hiermee worden we als gemeentebesturen en ook Vlaanderen voor schut gezet door een federale overheidsinstantie zoals de NMBS. Er wordt in Vlaanderen geïnvesteerd in de oprichting van vervoerregio’s maar blijkbaar is het traject dat de NMBS bewandelt een heel ander traject en houdt men geen rekening met elkaar. Het enige wat we hebben kunnen bekomen is dat men binnen 6 maanden een evaluatie zal doen maar de vraag is echter hoe men dit zal doen want concrete cijfers van de huidige situatie zijn er niet” geeft burgemeester Marc Wijnants (CD&V) uit Linter aan.

Gemeentebesturen kunnen net zoals Aarschot bij de NMBS een voordeeltarief voor hun inwoners met een treinabonnement voor het gebruik van de parking bekomen en de gemeenten passen dan het verschil bij. De gemeentebesturen gaan dit nog bekijken, maar Glabbeek was alvast vragende partij voor dit voordeeltarief. De gemeente Glabbeek wil vooral inzetten op een eigen sociaal voordeeltarief voor inwoners die deze extra parkeerkosten moeilijk zullen kunnen dragen, zodat mensen blijven kiezen voor het openbaar vervoer. Voor Glabbeek is deze beslissing een onderdeel van de modal shift waarmee de gemeente intussen al enige tijd hoog op inzet. Alle gemeentebesturen zijn vrij om te beslissen of ze meestappen in een voordeeltarief maar dit betekent jaarlijks een zware dobber voor de gemeentekas zeker als dit voor alle treinreizigers wordt gedaan. Bovendien vinden vele gemeenten het ook niet correct en fair voor de inwoners die niet anders kunnen dan met de auto naar het werk rijden en daar ook parkeerkosten hebben.