Vandaag zijn burgemeester Stefaan Devos en ik naar het overleg geweest van de NMBS dat er eindelijk is gekomen. Helaas was alles al beslist en had men weinig oren naar de bezwaren die alle aanwezigen hebben gemaakt.
Zes weken voordat het betalend parkeren in voege gaat (2
september) werden de gemeentes Linter, Kortenaken, Glabbeek, Geetbets,
Hoegaarden, Boutersem en Gingelom – samen met Tienen en Landen waar de
stationsparkings betalend worden – eindelijk na lang aandringen uitgenodigd
voor overleg door de NMBS. Verschillende gemeentes hadden nochtans al veel
langer om overleg gevraagd maar dit bleef lange tijd zonder gehoor.
Glabbeeks burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij):
“Glabbeek, Kortenaken en Linter hadden bijvoorbeeld onmiddellijk contact
gezocht met de NMBS toen we vernamen dat er vanaf september een einde komt aan
het gratis parkeren. We vinden het onaanvaardbaar dat de NMBS al drie jaar in
gesprek was met de stad Tienen en de buurgemeenten hierin niet betrokken
werden. Zeker als je weet dat meer dan 60% van de treinreizigers en gebruikers
van de stationsparking uit de buurgemeenten komen en slechts 40% uit Tienen zelf.”
Schepen Kristof Mollu (CD&V) uit Kortenaken: “Nu wordt
de maatregel van het betalend maken voorgesteld als een maatregel waarbij men
wenst dat men minder de auto zal gebruiken en met de fiets of de bus naar het
treinstation zal komen. Vanuit Kortenaken en onze omringende gemeenten is dit
echter onmogelijk want er rijden quasi geen bussen en de afstand met de fiets
is te ver waardoor de combinatie fiets-trein onmogelijk is voor de meesten. We
hebben vandaag met alle gemeenten gevraagd om deze maatregel uit te stellen
zodat er samen met de vervoerregio’s en De Lijn aan alternatieven kan worden
gewerkt maar dit bleek een maat voor niets. Voor ons is het duidelijk dat dit
voor de NMBS louter om extra inkomsten zal gaan en dat voor een parking die de
dag van vandaag erbarmelijk is. Een ander zogenaamd doel van de maatregel is
het tegengaan dat inwoners van Tienen een parkeerplaats van de pendelaar
innemen maar ook dit is een drogreden omdat men zelfs niet kon antwoorden op de
vraag wie de parking gebruikt.”
“De NMBS zal nu op de gemeenschappelijke vraag van de
aanwezigen bekijken of er sociale correcties mogelijk zijn in de tarifering
zodat de sociaal zwakkeren de jaarlijkse extra kost van ca. 360 euro minder
zullen voelen. Op de vraag of het invoeren van de betaalparking uitgesteld kon
worden kregen we een ‘njet’. Hiermee worden we als gemeentebesturen en ook
Vlaanderen voor schut gezet door een federale overheidsinstantie zoals de NMBS.
Er wordt in Vlaanderen geïnvesteerd in de oprichting van vervoerregio’s maar
blijkbaar is het traject dat de NMBS bewandelt een heel ander traject en houdt
men geen rekening met elkaar. Het enige wat we hebben kunnen bekomen is dat men
binnen 6 maanden een evaluatie zal doen maar de vraag is echter hoe men dit zal
doen want concrete cijfers van de huidige situatie zijn er niet” geeft
burgemeester Marc Wijnants (CD&V) uit Linter aan.
Gemeentebesturen kunnen net zoals Aarschot bij de NMBS een
voordeeltarief voor hun inwoners met een treinabonnement voor het gebruik van
de parking bekomen en de gemeenten passen dan het verschil bij. De
gemeentebesturen gaan dit nog bekijken, maar Glabbeek was alvast vragende
partij voor dit voordeeltarief. De gemeente Glabbeek wil vooral inzetten op een
eigen sociaal voordeeltarief voor inwoners die deze extra parkeerkosten
moeilijk zullen kunnen dragen, zodat mensen blijven kiezen voor het openbaar
vervoer. Voor Glabbeek is deze beslissing een onderdeel van de modal shift
waarmee de gemeente intussen al enige tijd hoog op inzet. Alle gemeentebesturen
zijn vrij om te beslissen of ze meestappen in een voordeeltarief maar dit
betekent jaarlijks een zware dobber voor de gemeentekas zeker als dit voor alle
treinreizigers wordt gedaan. Bovendien vinden vele gemeenten het ook niet correct
en fair voor de inwoners die niet anders kunnen dan met de auto naar het werk
rijden en daar ook parkeerkosten hebben.