Op de gemeenteraad van Kortenaken stond een agendapunt waarbij er voor 85.000 euro voorzien wordt om fietssuggestiestroken aan te leggen op de Molenstraat, Overstraat, Hemelrijkstraat en een gedeelte van de Grote Vreunte te Waanrode. Dit agendapunt werd meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.
Fietssugestiestroken zijn echter geen alternatief voor fietspaden en bieden op dergelijke wegen geen enkele verkeersveiligheidswinst. Ze zorgen er zelfs voor een vals gevoel van verkeersveiligheid. Voor onze fractie was het bijvoorbeeld - zoals we reeds eerder ook hebben aangegeven - beter geweest dat de voetpaden die er recent zijn aangelegd fietspaden waren geweest. Want nu moeten de fietsers op de suggestiestroken rijden waar ook auto's op mogen rijden en parkeren. In de Vlaamse richtlijnen wordt bovendien expliciet gezegd dat er geen fietssugestiestroken worden aangelegd als de verkeersintensiteiten lager zijn dan 2000 motorvoertuigen per dag of als de wegen te smal zijn. Verkeersintensiteiten zijn niet gekend voor deze straten maar het zou me sterk verbazen mochten we op deze vier straten dergelijke intensiteiten halen.
Fietssugestiestroken zijn echter geen alternatief voor fietspaden en bieden op dergelijke wegen geen enkele verkeersveiligheidswinst. Ze zorgen er zelfs voor een vals gevoel van verkeersveiligheid. Voor onze fractie was het bijvoorbeeld - zoals we reeds eerder ook hebben aangegeven - beter geweest dat de voetpaden die er recent zijn aangelegd fietspaden waren geweest. Want nu moeten de fietsers op de suggestiestroken rijden waar ook auto's op mogen rijden en parkeren. In de Vlaamse richtlijnen wordt bovendien expliciet gezegd dat er geen fietssugestiestroken worden aangelegd als de verkeersintensiteiten lager zijn dan 2000 motorvoertuigen per dag of als de wegen te smal zijn. Verkeersintensiteiten zijn niet gekend voor deze straten maar het zou me sterk verbazen mochten we op deze vier straten dergelijke intensiteiten halen.