Er was deze week veel te doen rond het afschaffen van de voorrang van rechts regel. Buurgemeente Glabbeek gaat over tot een algemene afschaffing van deze regel op haar grondgebied en zal alle voorrang van rechts kruispunten omvormen tot voorrangsgeregelde kruispunten. Wanneer er een duidelijke hiƫrarchie is tussen twee wegen (bv. een hoofdweg die kruist met een doodlopend straatje of een kleine weg met zeer beperkt verkeer), is de voorrang van rechts inderdaad niet aangewezen. Maar er zijn genoeg voorbeelden waar de voorrang van rechts wel nuttig kan zijn.
In het kader van mijn doctoraat in de verkeersveiligheid aan de Universiteit Hasselt heb ik een studie gedaan naar het effect van de voorrang van rechts. Momenteel is deze studie opgestuurd naar het internationaal “Journal of Safety Research” en de conclusie is dat het algemeen afschaffen van de voorrang van rechts geen goed idee is maar dat dit kruispunt per kruispunt bekeken moet worden. Het onderzoek toonde onder andere aan dat op kruispunten waarbij elke tak van het kruispunt evenwaardig is, de snelheid op een voorrang van rechts kruispunt aangeduid met een bord of met een bord + een markering op de grond 19% lager is dan op een voorrangsgeregeld kruispunt. Dit hogere snelheidsgedrag op voorrangsgeregelde kruispunten kan een negatief effect hebben op bijvoorbeeld fietsers en voetgangers. En in het geval van een ongeval zal de ernst groter zijn.
Daarom is het niet verstandig om overal de voorrang van rechts af te schaffen want op sommige locaties bewijst die wel haar nut. Maar op locaties waarbij een grotere weg een kleinere weg kruist, is de voorrang van rechts uiteraard geen goed idee.