Op de foto hier beneden zie je dat de Hemelrijkstraat wel degelijk uitmaakt van een functionele fietsroute. Ik heb vandaag ook nog eens met het kabinet van Tom Dehaene (verantwoordelijk voor mobiliteit) en met de administratie van de provincie gebeld en zij hebben formeel bevestigd dat er voor de Hemelrijkstraat wel degelijk subsidies aangevraagd kunnen worden. Wat de burgemeester gisteren dus zei (dat dit was afgetoetst en dat het niet mogelijk was) is dus compleet onwaar!
Verder vind ik het op zich wel goed dat hier fietspaden worden aangelegd want hier liggen nu geen voorzieningen voor fietsers en deze straat vormt een belangrijke verbinding tussen Waanrode en Kersbeek-Miskom. De aanleg van fietspaden zal dus de verkeersveiligheid vast en zeker bevorderen. Al had ik liever gehad dat de fietspaden de aanbevolen breedte van 1m75 hadden in plaats van 1m50 zoals nu voorzien maar ik begrijp dat dit niet mogelijk is op het volledige traject. Verder heb ik gewezen op de nieuwe richtlijnen in verband met de aanleg van fietssuggestiestroken zodat het ontwerp in die zin aangepast kan worden. Ik heb echter een groter probleem met het feit dat men niet degelijk onderzocht heeft of het via subsidies kan en met het moment van de werken. De timing op het einde van de legislatuur doet vermoeden dat men de werken eerder uitvoert in functie van de verkiezingen en niet in functie van de verkeersveiligheid. Meer nog, momenteel vinden er in Kortenaken centrum grote rioleringswerken plaats en is de Krawatenstraat ter hoogte van Kortenaken Dorp afgesloten. Bijgevolg wordt het verkeer in Waanrode omgeleid via o.a. de Hemelrijkstraat. De werken op de Hemelrijkstraat zullen wel pas starten als de omleiding is afgelopen maar naar verkeersveiligheid was het beter geweest om de fietspaden reeds VOOR de omleiding aan te leggen.