Doorgaan naar hoofdcontent

Gemeente Kortenaken opent koele ruimte voor ouderen tijdens hittegolf

Naar aanleiding van de aanhoudende warme temperaturen en de voorspelde extra hittedagen stelt gemeente Kortenaken in samenwerking met het OCMW een koele ruimte ter beschikking voor oudere inwoners die nood hebben aan verkoeling.

Vanaf vandaag, 23 juni, tot en met 26 juni kunnen senioren uit de gemeente Kortenaken die nood hebben aan verkoeling terecht in het zaaltje van het OCMW in Miskom. De ruimte is uitgerust met airconditioning en vormt een aangename plek om even af te koelen en uit te rusten. Het zaaltje wordt dagelijks opengesteld van 10u tot 16.30u. Vrijdag is het geopend tot 13u.

Het initiatief kwam er na een oproep van Eerstelijnszone Zuidoost Hageland (ELZOH). De huisartsenkring gaf aan dat huisartsen tijdens warme periodes regelmatig oudere personen zien die het moeilijk hebben met de warmte in hun woning. Met deze maatregel wil de gemeente zo extra aandacht besteden aan het welzijn van kwetsbare inwoners tijdens de hitteperiode.

Schepen van Welzijn Kim Vandepoel: "Extreme warmte kan een grote impact hebben op de gezondheid, zeker bij ouderen. Met het ter beschikking stellen van de koele ruimte willen we hen een veilige en comfortabele plek aanbieden waar ze even kunnen ontsnappen aan de hitte. We roepen ook familieleden, buren en vrienden op om extra aandacht te hebben voor ouderen in hun omgeving en hen, indien nodig, te wijzen op dit initiatief."

Voor meer informatie kunnen inwoners contact opnemen met het OCMW via 011 49 03 56. Ook ouderen die graag gebruik maken van dit initiatief maar mobiliteitsproblemen hebben, kunnen het OCMW contacteren zodat er naar een oplossing kan worden gezocht.