De voorbije weken verschenen er op enkele jeugd- en ontmoetingsplekken in de gemeente Kortenaken wensputten. Deze maken deel uit van het participatieproject 'Warme Wensen van Jonge Mensen'. Ook een nieuwe gamehall behoort tot dit project.
Jongeren kunnen via de wensputten op een laagdrempelige manier hun ideeën, vragen of opmerkingen delen. Dat kan eenvoudig via de QR-code of door een briefje in de brievenbus aan de wensput te stoppen. Daarnaast worden via affiches in de wensputten ook activiteiten voor jongeren bekendgemaakt.
Er zullen vijf wensputten verspreid staan in de hele gemeente:
Een eigen plek voor jongeren: de gamehall
Tegelijk met de opening van de wensputten wordt ook de nieuwe gamehall in gebruik genomen. Die kwam tot stand in nauwe samenwerking met de jongeren zelf en krijgt een vaste plek naast de cafetaria van de sporthal. De gamehall zal toegankelijk zijn tijdens de openingsuren van de cafetaria, waardoor de jongeren (+12 jaar) een eigen plek krijgen om te gamen, ontspannen en iets te drinken, met sociale controle in de buurt. Op woensdag zal een maatschappelijk werker van het OCMW, of de jeugdconsulent van de gemeente aanwezig zijn op deze plek om in gesprek te gaan met de jongeren. Zo kunnen ze een vinger aan de pols houden, een luisterend oor bieden, antwoorden geven en eventueel doorverwijzen naar de juiste hulp indien nodig.
Warm Kortenaken: een gemeente met een hart voor jongeren
Samen met de wensputten is ook de gamehall gerealiseerd met de steun van LEADER Hageland, dat inzet op plattelandsontwikkeling en burgerparticipatie. Dit initiatief maakt deel uit van het engagement van Kortenaken binnen het netwerk van Warme Steden & Gemeenten. Met Warm Kortenaken zet de gemeente actief in op het versterken van de mentale veerkracht van kinderen en jongeren.
Schepen van Jeugd Katrien Devos: "Met dit project willen we jongeren een stem geven in onze gemeente. De wensputten staan op plaatsen waar ontmoeting, creativiteit en inspraak samenkomen. Jongeren kunnen ons op deze manier hun dromen tonen, nadien gaan wij daar mee aan de slag. Ook de gamehall is daar een mooi voorbeeld van: een plek die we samen met jongeren hebben vormgegeven, waar ze zich thuis kunnen voelen, ontspannen en gehoord worden."
Jongeren kunnen via de wensputten op een laagdrempelige manier hun ideeën, vragen of opmerkingen delen. Dat kan eenvoudig via de QR-code of door een briefje in de brievenbus aan de wensput te stoppen. Daarnaast worden via affiches in de wensputten ook activiteiten voor jongeren bekendgemaakt.
Er zullen vijf wensputten verspreid staan in de hele gemeente:
- Centrum Groen
- Vrijetijdssite Doddelberg
- Speelgroen Velpezicht
- Vruenpark
- Speelbos
Een eigen plek voor jongeren: de gamehall
Tegelijk met de opening van de wensputten wordt ook de nieuwe gamehall in gebruik genomen. Die kwam tot stand in nauwe samenwerking met de jongeren zelf en krijgt een vaste plek naast de cafetaria van de sporthal. De gamehall zal toegankelijk zijn tijdens de openingsuren van de cafetaria, waardoor de jongeren (+12 jaar) een eigen plek krijgen om te gamen, ontspannen en iets te drinken, met sociale controle in de buurt. Op woensdag zal een maatschappelijk werker van het OCMW, of de jeugdconsulent van de gemeente aanwezig zijn op deze plek om in gesprek te gaan met de jongeren. Zo kunnen ze een vinger aan de pols houden, een luisterend oor bieden, antwoorden geven en eventueel doorverwijzen naar de juiste hulp indien nodig.
Warm Kortenaken: een gemeente met een hart voor jongeren
Samen met de wensputten is ook de gamehall gerealiseerd met de steun van LEADER Hageland, dat inzet op plattelandsontwikkeling en burgerparticipatie. Dit initiatief maakt deel uit van het engagement van Kortenaken binnen het netwerk van Warme Steden & Gemeenten. Met Warm Kortenaken zet de gemeente actief in op het versterken van de mentale veerkracht van kinderen en jongeren.
Schepen van Jeugd Katrien Devos: "Met dit project willen we jongeren een stem geven in onze gemeente. De wensputten staan op plaatsen waar ontmoeting, creativiteit en inspraak samenkomen. Jongeren kunnen ons op deze manier hun dromen tonen, nadien gaan wij daar mee aan de slag. Ook de gamehall is daar een mooi voorbeeld van: een plek die we samen met jongeren hebben vormgegeven, waar ze zich thuis kunnen voelen, ontspannen en gehoord worden."