Gisteren heb ik voor mijn werk meegewerkt aan de Belgische Nationale Platoontest. Dertig semi-zelfrijdende wagens van verschillende merken reden in colonnes van vijf van Diegem naar Bornem. De pelotons reden in verschillende verkeersituaties: op de Brusselse ring, op de autosnelweg A12 en op de gewestweg N16. Het was de eerste keer in Belgiƫ dat zoiets werd uitgetest maar het is een belangrijke stap naar de toekomst. Op termijn (welke valt moeilijk te zeggen) zullen er namelijk automatische voertuigen komen. Heel ver weg is dat eigenlijk niet want de dag van vandaag zijn er ook al ondersteunende systemen die een deel van de menselijke taak overnemen. Denk maar aan ESP dat vermijdt dat je begint te slippen, ABS dat voorkomt dat je remmen blokkeren (vroeger moest je al pompend remmen), (Adaptive) Cruise Controle voor een autonome snelheid en volgafstand, ... en nog vele andere systemen.
Wij verzamelden per auto data over snelheid, acceleratie en remgedrag. We gebruiken die data om het gedrag binnen het peloton te bekijken, maar ook het gedrag van het peloton wanneer een ander voertuig in- of uitvoegt en het peloton dus verstoort. Observaties tijdens de dag zelf toonden namelijk aan dat dergelijke systemen hiermee nog niet altijd rekening houden.
Buiten het wetenschappelijke aan de dag, was dit uiteraard ook een dag om in contact te komen met enkele topmerken en -modellen waaronder de Tesla X.