Doorgaan naar hoofdcontent

Reclamebrief of infobrief?

Een van de doelen die de gemeente in haar meerjarenplanning heeft opgenomen is om in te zetten op digitale communicatie. “Burgers kunnen zich abonneren om zo het laatste nieuws rechtstreeks in hun mailbox te ontvangen, zonder hier zelf actief naar op zoek te moeten gaan. We bereiken hierdoor snel, gericht en goedkoop onze doelgroep.” Het is wel jammer dat het instrument van de nieuwsbrief te weinig wordt gebruikt.

Vandaag verscheen de "nieuwsbrief" naar aanleiding van de doortocht van de Baloise Belgium Tour (Ronde van België) van aanstaande zondag. De brief bevat nuttige informatie over de evenementen die door de gemeente worden georganiseerd. Goed dat dit via de nieuwsbrief wordt verspreid, maar het zou ook nuttig geweest zijn om de praktische zaken met betrekking tot de doortocht in de nieuwsbrief op te nemen. Begin vorige week contacteerden namelijk verschillende inwoners mij met de vraag of er straten worden afgesloten en of er parkeerverboden zijn. Midden vorige week heeft de gemeente een brief naar de inwoners van de betrokken straten gestuurd en er staat ook wat info op de website. Maar het zou dus efficiënter zijn om dit ook via de nieuwsbrief te communiceren zodat men niet zelf actief op zoek moet gaan naar de info en het een infobrief in plaats van een reclamebrief is...


Dit is trouwens al de tweede keer dat de nieuwsbrief niet gebruikt wordt om relevante verkeersinformatie te communiceren. Tijdens de gevaarlijke wegenwerken op de Krawatenstraat van maart dit jaar heeft men zelfs niets gecommuniceerd (niet via brief of nieuwsbrief). Verschillende bewoners negeerden toen – ondanks de duidelijke verkeersborden – de enkelrichting en kregen een boete. Misschien dat communicatie wat had kunnen verhelpen?