Doorgaan naar hoofdcontent

Sneeuw(pret?)

Sneeuwpret ... Overal, maar niet als je op de baan bent. Als fietser ben je vaak helemaal gezien want die wordt meestal vergeten, maar ook voor het gemotoriseerd verkeer is het geen lachtertje. Vanmorgen las ik dat de Kortenaakse wegen er goed bij lagen en dat was te danken aan de gemeentearbeiders die hard hebben gewerkt tijdens de nacht. Op Facebook stonden dan ook verschillende positieve reacties over het nieuwe gemeentebestuur ‘dat wel zout strooit’. Om 17u30 wou ik naar mijn vriendin in Lanaken vertrekken maar de Krawatenstraat – Blijstraat lagen er spekglad bij (zie foto). Sommigen stonden ook stil om de ‘Klitsenberg’ op te rijden. Geen verwijt naar de gemeentearbeiders en het gemeentebestuur want die deden net als vroeger alles wat ze moesten doen en de strooidiensten zijn door de dag ook enkele keren gepasseerd. We hebben 163 km gemeenteweg, dus is het moeilijk om alles sneeuw- en ijzelvrij te houden. Ook al hebben we in het verleden al beslist om een beroep te doen op landbouwers om de gemeentearbeiders te helpen. 

Na de Blijstraat te trotseren aan 20 km/u hoopte ik snel op de Tiensesteenweg te komen omdat ik dacht dat die beter zou liggen (gewestweg), maar ook daar was het miserie. De bergaf naar de snelweg was (richting Tienen) geblokkeerd door een vrachtwagen. Ik heb dan getracht om via Bekkevoort terug naar huis te rijden maar daar was de straat van het gemeentehuis afgesloten omdat je er niet opgeraakt. Al een geluk dat mijn tante daar woont en ik daar kon blijven (bedankt voor het eten ;-)). 

Moraal van het verhaal: meerderheid of oppositie... Het weer heeft niemand in de hand, als het plots terug begint te sneeuwen of te ijzelen staat iedereen machteloos. Hoe sterk men ook zijn best doet!