Doorgaan naar hoofdcontent

Veel volk op debat maar de 'verandering' en 'het plan' blijven uit


Het debat in Kortenaken kon rekenen op een grote belangstelling: zo’n 300 aanwezigen (waarvan 76 kandidaten). In het begin kwam het even moeizaam op gang, maar het liep al snel los. Mijn algemene conclusie is (oke, ze kan misschien licht bevooroordeeld zijn maar ik heb ze nog van enkele neutrale aanwezigen gehoord) dat de meerderheid uitblonk in dossierkennis en visie, de NV-A voornamelijk het oppositiewerk deed en geen nieuwe ideeën had en dat de Open VLD nog op zoek is naar “hun plan”.

Dit laatste werd mooi geïllustreerd door de vraag waar de KMO-zone moet komen. Het antwoord van Open VLD was “wij hebben een alternatief dat ligt in Waanrode maar we zeggen nu niet waar. Het ligt op 300 m van een huis”. Ik vraag me dan af wat ze te vrezen hebben om nu niet te zeggen waar zij de zone plannen. Schrik voor buurtbewoners of toch geen plan?

Ook de grote verandering bij N-VA heb ik niet gemerkt. De jonge lijsttrekker had duidelijk zijn financieel lesje van zijn vader geleerd en kon dus ook de cijfertjes opsommen, maar er kwamen geen concrete voorstellen over de financiën. Ze stelden wel dat de ambtenarij gerust wat afgebouwd mag worden en niet de taak van het college van burgemeester en schepen moeten doen. Mij lijkt een sterk college met sterke en gedreven ambtenaren het ideale voor een gemeente. In de lijstduwer van de N-VA was ik volledig ontgoocheld want die hebben we jammer genoeg (bijna) niet gehoord.

Bij de sp.a plus-lijst viel de groene kandidaat mij op die op een frisse manier zijn ideeën aanbracht. Ook hun lijsttrekker kent haar dossiers en was gevat wanneer het over kinderopvangplaatsen ging. De jeugdraad had wel een kritische vraag gesteld over de betrokkenheid van de raad bij bepaalde thema’s (bv. sporthal).

Voor CD&V namen Stefaan en Annita het op en ze hebben dit volgens mij zeer goed gedaan. Elk had enkele specifieke thema’s. Ze konden beiden een beroep doen op een goede dossierkennis en dit werd duidelijk met de vragen over gescheiden riolering. In de straat horen we immers vaak fabeltjes dat bepaalde werken nutteloos zijn geweest omdat de straat binnenkort weer opgebroken moet worden. Er is echter gekozen om nu fietspaden aan te leggen met subsidies in plaats nog 10 à 15 jaar onveilige fietspaden te hebben en te wachten tot de rioleringswerken van start kunnen gaan. Bovendien moeten de fietspaden niet opgebroken worden bij de rioleringswerken. Dit lijkt me een goede visie en een doordacht plan.

Het was dus een boeiende avond en hopelijk hebben de niet-kandidaten die aanwezig waren er ook iets aan gehad. Kortenaken is op 6 jaar tijd fel veranderd en de veranderingen mogen gezien worden. Uiteraard kunnen sommige dingen beter en is het werk nog niet af, maar daar willen we nog verder aan werken.