Welkom

Sinds 2013 ben ik fractieleider in de gemeenteraad van Kortenaken en daar voer ik samen met de 5 andere partijgenoten constructief oppositiewerk.
Heb je vragen of opmerkingen, contacteer me gerust: kristof.mollu@gmail.com of 0498/64.00.78.

In 2010 ben ik afgestudeerd als Master in de Verkeerskunde en momenteel ben ik dan ook actief als verkeerskundige veiligheid bij de Vlaamse Overheid (het Agentschap Wegen en Verkeer). Verder werk ik sinds 2014 aan een doctoraat in de Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. In mijn vrije tijd ben ik voetbalscheidsrechter in het vroegere 3e nationale (heet nu 2e amateurklasse).
Een proper en verkeersveilig Kortenaken waarbij we mensen elkaar laten ontmoeten. Daar wil ik voor gaan!

zaterdag 8 december 2012

Stapsgewijs naar een toegankelijk publiek domein

De studiedag "Stapsgewijs naar een toegankelijk publiek domein in uw gemeente" vond donderdag plaats in de gerestaureerde mijngebouwen van Genk (C-Mine). Een zeer mooie ruimte die ook toegankelijk is voor minder mobielen. Het was donderdag de eerste dag dat het stevig had gevroren en de wandelweg naar de inkom lag er dan ook spekglad bij... 

In de voormiddag vonden er verschillende presentaties plaats van ontwerpers, beleidsmensen en professionals over hoe zij omgaan met toegankelijkheid. Iedereen is gebaat bij een goede publieke toegankelijkheid en het gaat niet alleen over blinden of personen in een rolstoel. Het gaat evenzeer over ouderen die moeilijk hoge trappen kunnen doen, over jonge gezinnen die gaan wandelen met de kinderwagen, ... 

Tijdens het afsluitende panelgesprek was ik als verkeerskundige ook een van de sprekers. Wat ik daar vooral heb geleerd is dat er bij het ontwerpen en bij de heraanleg van straten/pleinen van in het begin een beroep moet worden gedaan op de gebruikers. Ook in Kortenaken kunnen wij nog veel leren over een toegankelijke infrastructuur (het gemeentehuis waar het eerstelijnsloket is aangepast, het onrechtmatig gebruik van mindervalidenparkeerplaatsen op het Dorpsplein, bij de heraanleg van straten en pleinen, ...). Een eerste stap zou kunnen zijn om de seniorenraad (of alle adviesraden) mee rond de tafel te brengen wanneer er plannen worden gepresenteerd en ze ook te betrekken in het hele proces. Mijn oma rijdt met een (elektrische) rollator en ook zij ondervindt moeite omdat de boordsteen van het nieuwe fietspad voor haar deur net te hoog ligt. Iets wat in het ontwerp vaak over het hoofd wordt gezien, maar wat wel het verschil kan maken voor minder mobielen.