Welkom

Sinds 2013 ben ik fractieleider in de gemeenteraad van Kortenaken en daar voer ik samen met de 5 andere partijgenoten constructief oppositiewerk.
Heb je vragen of opmerkingen, contacteer me gerust: kristof.mollu@gmail.com of 0498/64.00.78.

In 2010 ben ik afgestudeerd als Master in de Verkeerskunde en momenteel ben ik dan ook actief als verkeerskundige veiligheid bij de Vlaamse Overheid (het Agentschap Wegen en Verkeer). Verder werk ik sinds 2014 aan een doctoraat in de Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. In mijn vrije tijd ben ik voetbalscheidsrechter in het vroegere 3e nationale (heet nu 2e amateurklasse).
Een proper en verkeersveilig Kortenaken waarbij we mensen elkaar laten ontmoeten. Daar wil ik voor gaan!

vrijdag 27 november 2015

Heeft de tolvoering van april 2016 ook een invloed op Kortenaken?

Op de gemeenteraad vroeg ik om een verkeerstelling uit te voeren om het aantal vrachtwagens op onze gemeentewegen in beeld te brengen. Vanaf april 2016 wordt er namelijk op o.a. de E314, E313, E40, N2 (Diest – Hasselt) een tol geheven voor elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton (Maximaal Toegelaten Massa). Het tarief per afgelegde kilometer hangt daarbij af van de gewichtsklasse en de milieuparameters van het voertuig. Kortenaken ligt tussen 2 afritten van de E314 (afrit Halen en afrit Bekkevoort) en ook de E40 in Hoegaarden ligt niet veraf. Bovendien is de N29 tussen Diest en Tienen niet opgenomen als tolweg. Er zou dus verwacht kunnen worden dat het aandeel vrachtverkeer in onze dorpskernen zal toenemen omdat vrachtwagens alternatieven zullen zoeken om een tolweg te vermijden. Door nu een meting (‘nulmeting’) uit te voeren kunnen we kijken of er daadwerkelijk een toename is in de toekomst. Op die manier kunnen we objectief oordelen mochten er klachten komen en kunnen er eventueel maatregelen uitgewerkt worden. Hiermee moet uiteraard rekening worden gehouden met het feit dat vrachtwagens de motoren zijn van onze economie en vrachtverkeer nu eenmaal nodig is. Maar tegelijk moeten we vermijden dat het invoeren van een tolweg op de bovenlokale wegen een negatieve invloed heeft op onze gemeentelijke wegen doordat er doorgaand vrachtvrachtverkeer op onze wegen wordt aangetrokken.