Op de gemeenteraad vroeg ik om een verkeerstelling uit te voeren
om het aantal vrachtwagens op onze gemeentewegen in beeld te brengen. Vanaf
april 2016 wordt er namelijk op o.a. de E314, E313, E40, N2 (Diest – Hasselt)
een tol geheven voor elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton (Maximaal Toegelaten
Massa). Het tarief per afgelegde kilometer hangt daarbij af van de
gewichtsklasse en de milieuparameters van het voertuig. Kortenaken ligt tussen
2 afritten van de E314 (afrit Halen en afrit Bekkevoort) en ook de E40 in
Hoegaarden ligt niet veraf. Bovendien is de N29 tussen Diest en Tienen niet
opgenomen als tolweg. Er zou dus verwacht kunnen worden dat het aandeel
vrachtverkeer in onze dorpskernen zal toenemen omdat vrachtwagens alternatieven
zullen zoeken om een tolweg te vermijden. Door nu een meting (‘nulmeting’) uit
te voeren kunnen we kijken of er daadwerkelijk een toename is in de toekomst.
Op die manier kunnen we objectief oordelen mochten er klachten komen en kunnen
er eventueel maatregelen uitgewerkt worden. Hiermee moet uiteraard rekening
worden gehouden met het feit dat vrachtwagens de motoren zijn van onze economie
en vrachtverkeer nu eenmaal nodig is. Maar tegelijk moeten we vermijden dat het
invoeren van een tolweg op de bovenlokale wegen een negatieve invloed heeft op
onze gemeentelijke wegen doordat er doorgaand vrachtvrachtverkeer op onze wegen
wordt aangetrokken.
Kortenaken: Schepen '19 -'21 // Burgemeester '22-'30