Doorgaan naar hoofdcontent

Afscheid als scheidsrechter

Aanstaande zondag neem ik na 15 jaar afscheid van mijn hobby als scheidsrechter. De combinatie met de politiek werd de laatste tijd steeds moeilijker en in de toekomst leek het me helemaal niet meer mogelijk om dit te combineren.

Mijn allereerste jeugdwedstrijd floot ik als 16 jarige op Wommersom (2003). Veel herinner ik mij er wel niet van. Op 8 oktober 2006 - toevallig de dag van de gemeenteraadsverkiezingen - maakte ik de overstap naar de eerste ploegen in de provincie Vlaams- en Waals-Brabant. Zondag is het voor mij een mooie symbolische wedstrijd om af te sluiten: Berchem Sport - Sporting Hasselt (2e amateurklasse; wat vroeger 3e nationale werd genoemd). In september 2012 floot ik namelijk mijn eerste wedstrijd in 4e nationale op het veld van SP. Hasselt en in januari 2014 mijn eerste wedstrijd in 3e nationale op het veld van Berchem Sport.

Wat ik me vooral nog heel goed herinner, is dat ik tijdens een wedstrijd in 4e klasse in 2013 mijn schouder uit de kom heb gehad en met de ambulance werd weggevoerd omdat men ze er ter plaatse niet in kreeg. Dat was een wedstrijd in Meux en mijn assistent vlagde rond de 80e minuut voor buitenspel en ik deed een armbeweging om zijn vlag naar beneden te doen. Vanaf toen heb ik altijd mijn assistenten gevolgd :-)

15 jaar lang heb ik met zeer veel plezier deze hobby uitgevoerd en ik heb hier meer in kunnen bereiken dan ik ooit had kunnen dromen en dit niveau was voor mij ook het maximaal haalbare. Het is voor mij een hobby geweest waardoor ik op een snelle manier volwassen ben geworden. Verantwoordelijkheid tonen, beslissingen nemen, omgaan met kritiek, sportieve uitdagingen, samenwerken in team, ... heel veel zaken die me ook in de politiek en in mijn professioneel leven van pas (zullen) komen.