Welkom

Sinds 2013 ben ik fractieleider in de gemeenteraad van Kortenaken en daar voer ik samen met de 5 andere partijgenoten constructief oppositiewerk.
Heb je vragen of opmerkingen, contacteer me gerust: kristof.mollu@gmail.com of 0498/64.00.78.

In 2010 ben ik afgestudeerd als Master in de Verkeerskunde en momenteel ben ik dan ook actief als verkeerskundige veiligheid bij de Vlaamse Overheid (het Agentschap Wegen en Verkeer). Verder werk ik sinds 2014 aan een doctoraat in de Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. In mijn vrije tijd ben ik voetbalscheidsrechter in het vroegere 3e nationale (heet nu 2e amateurklasse).
Een proper en verkeersveilig Kortenaken waarbij we mensen elkaar laten ontmoeten. Daar wil ik voor gaan!

donderdag 27 april 2017

Opnieuw spelen met verkeersveiligheid


Zoals geweten heeft de Open VLD-N-VA-meerderheid in Kortenaken in maart nog geëxperimenteerd met een proefopstelling op de Neerlintersesteenweg in Hoeleden. Deze proefopstelling was toen zo slecht uitgevoerd dat het zeer gevaarlijk was en werd dankzij onze tussenkomst op de gemeenteraad op minder dan een week na de plaatsing weer verwijderd.

Ik kan dan ook niet begrijpen dat ik nu in de collegenotulen moet vaststellen dat de permanente wegversmallingen op de Hoeledensebaan en de Zuurbemdesteenweg (Hoeleden dorp) gedeeltelijk worden verwijderd. De wegversmallingen worden daar aan één zijde van de rijbaan uitgevoerd door middel van drie opeenvolgende plantenbakken met daarin een boompje. Deze versmallingen zijn 7 jaar geleden aangelegd en nu wil men telkens de middelste plantenbak verwijderen. Een echte reden staat niet in het college en ook op de gemeenteraad van vandaag kon men daarop niet antwoorden. Het enige wat werd aangegeven is dat er nu maar twee voertuigen tussen de vernauwing kunnen en door de middelste vernauwing weg te nemen worden dat er vier. Maar het concept van het studiebureau dat deze vernauwingen heeft getekend, en dat ik als verkeerskundige volledig volg, heeft namelijk als doel dat je vóór de eerste vernauwing wacht en niet nog snel de vernauwing wil nemen en er vervolgens tussen wacht. Door de middelste vernauwing weg te nemen ga je meer onveilige manoeuvres uitvoeren doordat men nog snel voor een voertuig wil rijden. Bovendien zorgen de drie boomelementen die er nu staan voor een ‘voldoende volume’ zodat de vernauwingen goed zichtbaar zijn.

Ik begrijp deze beslissing dus niet. Enerzijds creëert men op sommige locaties onveilige situaties door de aanleg van een proefopstelling die niet werkt en onduidelijk was en anderzijds past men op een andere locatie een maatregel aan die wel werkt, veilig en duidelijk was.