Doorgaan naar hoofdcontent

Eerste keer in Polen (Warschau)

Na 1,5 dag “quality”-time met de vriendin (nuja, het was toch ook veel bijslapen, de oma en opa bezoeken, de ouders bezoeken, wat werken), ben ik vanmorgen rond 5u weer vertrokken voor een conferentie in Polen. De vlucht naar Vietnam vertrok – door de aanslagen in Brussel – vorige week via Schiphol, maar vandaag was het via onze eigen nationale luchthaven (hetzij wel enkele uren vervroegd). Toch wel een wat onwennig gevoel: inchecken in een tent, de bagage bij het inchecken niet op een band maar op een karretje zetten, via een achterdeurtje naar de terminals gaan, … Iedereen op de luchthaven doet wel super zijn best en tracht het voor de reiziger zo aangenaam mogelijk te maken. En ook de veiligheid is toegenomen. Bij het betreden van de voorlopige tent stuitte ik op een politieman van de Politiezone Tienen – Hoegaarden. We kenden elkaar via het voetbal en

hij deed de toegangscontrole en iedereen moest een reisbewijs en paspoort laten zien. Wat verder zag ik ook iemand van onze eigen Politiezone Hageland. De krachten worden duidelijk verenigd en iedereen springt bij om onze luchthaven terug operationeel te krijgen. Na een controle van de bagage kon er dan ingecheckt worden. Nadien vonden er op weg naar de terminal nog enkele ID-controles plaats en kwam je in de vertrouwde terminal. Daar viel er niets op te merken van de gebeurtenissen. Het vliegtuigje van Polish Airways was ongeveer een derde van de grootte van het vliegtuig van vorige week.


Vanuit de luchthaven nam ik de trein naar mijn hotel. Wat opvalt is dat men hier in Polen niet zo vriendelijk en behulpzaam is als in Vietnam. De eerste twee medewerkers van het treinstation die
ik aansprak om de weg te vragen stuurden me gewoon weg en zeiden dat ik dat ergens anders moest vragen.. Maar soit, nadien toch enkele vriendelijke mensen tegengekomen. Omdat de vlucht zo vroeg was, had ik vandaag de tijd om door de stad te trekken. Warschau is een zeer mooie stad met enkele historische gebouwen. Door het aangename lente-/zomerweer, waren er heel wat toeristen buiten en was het genieten in het zonnetje. ’s Avonds ben ik me nog snel gaan registreren voor de conferentie die morgen start zodat ik wat langer kan slapen. De conferentie, met enkele 1000-en aanwezigen, vindt plaats in het nationale voetbalstadion :-)