Welkom

Sinds 2013 ben ik fractieleider in de gemeenteraad van Kortenaken en daar voer ik samen met de 5 andere partijgenoten constructief oppositiewerk.
Heb je vragen of opmerkingen, contacteer me gerust: kristof.mollu@gmail.com of 0498/64.00.78.

In 2010 ben ik afgestudeerd als Master in de Verkeerskunde en momenteel ben ik dan ook actief als verkeerskundige veiligheid bij de Vlaamse Overheid (het Agentschap Wegen en Verkeer). Verder werk ik sinds 2014 aan een doctoraat in de Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. In mijn vrije tijd ben ik voetbalscheidsrechter in het vroegere 3e nationale (heet nu 2e amateurklasse).
Een proper en verkeersveilig Kortenaken waarbij we mensen elkaar laten ontmoeten. Daar wil ik voor gaan!

woensdag 20 april 2016

Autonoom rijden

Gisteren stond de conferentie in het teken van "autonomous driving". Er wordt al lang over gesproken en er zijn ondertussen al heel wat stappen gezet. Cruise control, automatisch parkeren, lane keeping systemen, ... Het zijn allemaal elementen die bijdragen tot een volledig zelf rijdende auto. Wanneer die er zal zijn? is nog niet duidelijk maar dat het er ooit van komt - in welke vorm dan ook - is duidelijk. Intussen moeten er nog heel wat stappen gezet worden. Wat met de wetgeving en de aansprakelijkheid? Hoe reageert de "bestuurder" er op? Hoe zit het met de ethische regels want een computer zal in een gevaarlijke situatie keuzes moeten maken maar iemand moet die keuze vooraf programmeren... Gisteren had ik de mogelijkheid om met een van deze wagentjes te rijden. Best indrukwekkend ook al is het maar een zelf rijdend golfkarretje! Je kan vooraf een traject
definiëren en het wagentje rijdt er naartoe terwijl het 2e wagentje gewoon volgt. Komt er een object in de lijn van het voertuig (bv. een voetganger) dan vertraag/rem je of ontwijk je dit aan de hand van lasertechnologie . 

Na het officiële gedeelte van de dag, was er 's avonds een informeel diner. Een ideaal moment om te netwerken en te praten over de onderzoekstopics. We reden met een elektrische bus naar de burcht waar het diner doorging en werden door het drukke verkeer van Warschau geëscorteerd.