Doorgaan naar hoofdcontent

Safety first

Dat Amerikanen hoog oplopen met veiligheid is een open deur intrappen. Als je het land wil inkomen moet je vooraf een ESTA (Electronic System For Travel Authorization) aanvragen. Als je dan toekomt, word je onderworpen aan een vragenlijst, wordt er een foto van je genomen en worden je vingerafdrukken genomen (ik zal me dus maar koest houden). Wanneer je op café gaat en een pint wil drinken of in een winkel een fles wijn wil kopen, moet ik ook stevast mijn paspoort laten zien. Oké, ik zie er misschien geen 21 uit  dus dat begrijp ik nog wel (hmm, ben er thans 28) maar het is wel grappig dat mijn collega dit ook moet doen (terwijl hij een kleine 20 jaar ouder is :-)). Het is trouwens wel gek dat je hier de scooters hier zonder helm rijden en dat je blijkbaar mag bellen en sms'en achter het stuur want ik heb al enkele keren een politieman betrapt die dit deed.

Nog zo'n voorbeeldje van de veiligheidscultuur is de aanwezigheid van een branddetector in elke kamer van het huis dat ik hier huur. Ik heb al 2x maal mogen ervaren wat een hels lawaai dit maakt. Niet dat er toen brand was maar de afzuiging van het fornuis doet het hier niet geweldig goed.