Doorgaan naar hoofdcontent

Oppositie staat buitenspel

Het begint er stilaan op te lijken dat we als oppositie steeds minder op de hoogte worden gehouden:
  • In januari ging er al geen gemeenteraad door en de gemeenteraad van april kent nauwelijks punten;
  • De vorige gemeenteraad was ik niet aanwezig omdat ik voor het werk in het buitenland zat en ik keek dan ook uit naar de officiĆ«le notulen van de gemeenteraad van maart. Deze zouden volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad  8 dagen voor de volgende vergadering aan alle raadsleden bezorgd moeten worden. Ik had ze dus afgelopen dinsdag moeten krijgen maar tot op heden nog niets gekregen;
  • Via mijn CD&V-collega’s heb ik vernomen dat de meerderheid op de gemeenteraad van maart heeft beslist dat het college zonder inspraak van de gemeenteraad de retributie voor activiteiten van de dienst vrije tijd mag vastleggen (tot een bedrag van €75 maar er zijn geen activiteiten die meer kosten). Op deze manier worden de bevoegdheden van de gemeenteraad uitgehold en worden we opnieuw buitenspel gezet;
  • Om de dagelijkse werking te kunnen opvolgen, hebben we als raadslid inzagerecht in de verslagen van de wekelijkse bijeenkomst van de Burgemeester en Schepenen. Normaal gezien zouden we elke week een verslag moeten krijgen, maar het laatste verslag dateert al van 17 maart. Zo is het voor ons dus niet mogelijk om snel te reageren.
Het zijn misschien allemaal kleine dingen maar ik wil mijn rol als raadslid goed invullen en ik heb de indruk dat men een spelletje met ons aan het spelen is om ons zo weinig mogelijk te betrekken. Dat is zeer te betreuren want de oppositie (CD&V en SP.a Plus) vertegenwoordigt volgens de verkiezingsuitslag van 2012 ook 48,6% van de Kortenaakse bevolking. Wil men hier dus niet naar luisteren?