Doorgaan naar hoofdcontent

Het verkeer in the USA

Elke dag rij ik hier in Iowa City een 10-tal minuten naar mijn werkplek om een training in rijsimulatoronderzoek te volgen (mijn eigen doctoraat dat ik maak aan de Universiteit van Hasselt gaat daar namelijk over).

Als ik onderweg ben, merk ik dat het verkeer hier toch anders is. Niet alleen de snelheidsaanduiding (in miles per hour), de grotere auto's en het feit dat je met een automatische versnellingsbak rijdt, is anders maar ook de infrastructuur. De verkeerslichten staan namelijk niet boven de stopstreep maar staan aan de overkant. Dit heeft als voordeel dat je zeer goed ziet wanneer het groen wordt, maar als Europeaan is het toch wennen omdat je dus soms 20 meter voor het licht moet stoppen. Ik ben dan ook al enkele keren in de remmen gevlogen in het midden van het kruispunt terwijl het dus niet moest. En blijkbaar mag je hier ook door het rood rijden als je naar rechts moet op een lichtengeregeld kruispunt (is kennelijk sper staat verschillend) en moet je op verschillende voorrangskruispunten op de vier takken stoppen (elke arm van het kruispunt heeft een STOP-bord). Tot slot wordt hier ook zelden met zout gestrooid maar gebruikt men zand wanneer het vriestemperaturen zijn.