Doorgaan naar hoofdcontent

Allemaal een beetje groter

Bovenstaande titel vat het goed samen.. Het is hier in Amerika allemaal een beetje groter. Het begon al met het vliegtuig te nemen. In Brussel had ik nog een gewoon vliegtuig maar tijdens de overstap in Frankfurt nam ik een ‘iets’ groter vliegtuig: twee verdiepingen, drie rijen, lounges, businessclass, … Ik zat in economy maar had geluk dat ik aan een nooduitgang zat en dus extra beenruimte had. Handig meegenomen om de oceaan over te steken en op mijn gemak op je eigen scherm een film te zien.

Eens op de luchthaven in Chicago overviel de stress me toch wat. Ik moest de douane passeren en mijn volgende vlucht was op minder dan een uur. Er was een lange wachtrij aan de douane en ik vroeg of ik niet door mocht maar men zei dat ik een volgende vlucht kon nemen. Vliegen is in de USA dus een beetje zoals met de trein rijden. En even later moest ik blijkbaar ook nog de trein nemen om naar de andere kant van de luchthaven te gaan. Maar dat ging verbazend vlot en ik was welgeteld 7 minuten voor het einde van de boarding op mijn laatste vliegtuig richting Iowa City gestapt. Van daaruit stapte ik – in T-shirt – in mijn huurauto en reed ik naar mijn huisje. Na mij gesetteld te hebben, ben ik nog naar de winkel geweest om wat inkopen te doen in de Walmart (hier geraakt de Kortenaakse MEVA volgens mij 20x in). Na de zakken uitgepakt te hebben, ben ik als een blok in slaap gevallen want de vlucht en het tijdsverschil van 6 uur speelden toch een rol.

Op zondag heb ik uitgeslapen en wou ik de buurt wat verkennen. Maar toen ik buiten kwam – deze keer in een dikke pull en jas (het weer weet nog niet goed wat het wil) – zag ik iedereen in geel-zwarte outfit lopen. Ik ben de massa dan maar gevolgd en ben naar het damesbasket gaan kijken. Omdat ik uiteraard nog geen kaartje had moest ik aanschuiven in de rij. Terwijl ik dat deed hoorde ik het volkslied en het leven viel plots stil: iedereen draaide zich naar de vlag, niemand stapte verder, men stopte met tickets te verkopen en nadien was er een groot applaus. Toch wel een enorm verschil in cultuur. Ook de sportarena zat afgeladen vol en het was een leuke middag. Nadien ben ik nog wat gaan zwemmen en heb ik ook even gewerkt. Vandaag (maandag) was namelijk mijn eerste dag op het NADS (National Advanced Driving Simulator) van de Universiteit van Iowa.