Doorgaan naar hoofdcontent

Politiek niveau

Op de jongste gemeenteraad maakte ik me druk dat er nogal lacherig wordt gedaan over de voormalige concentratiekampen. In een collegeverslag wordt namelijk bij het agendapunt over de cultuurreis naar de Duitse concentratiekampen de vraag gesteld onder wiens verantwoordelijkheid de treinreis plaatsvindt en wat als er zich een gaslek voordoet... Dit is een totaal misplaatste uitspraak in een officieel - en door de VLD/GBL-N.VA-schepenen en de burgemeester opgesteld en goedgekeurd (!) - document. Miljoenen mensen zijn in het verleden getroffen door de gruwel en hier de spot mee drijven is dan ook zeer erg. Voor alle duidelijk wil ik ook aangeven een college uit de schepenen, de burgemeester en de secretaris bestaat en dat de oppositie enkel de goedgekeurde verslagen te lezen krijgt. Vanuit de CD&V-fractie distantiëren we ons dan ook ten zeerste van zulke uitspraak.

Ik vind het trouwens zeer jammer dat er vaak bepaalde zinnen in publieke documenten staan waarvan ik frons. Zo ook de verwijzing in de Omgevingsanalyse naar de “import van vreemde arbeiders” en het feit dat “Pools de tweede taal is van Kortenaçi”. 

Het stoort me mateloos dat dergelijke zaken gewoon kunnen passeren en het zijn geen geïsoleerde gevallen. En ik vraag me af of dit het niveau is van de politieke meerderheid in Kortenaken?