Doorgaan naar hoofdcontent

Ik zweer!


Vandaag, woensdag 2 januari 2013 omstreeks 20u, vond de installatievergadering plaats van de nieuwe gemeenteraad in Kortenaken. Een formele aangelegenheid waar een 70-tal personen op aanwezig waren. Voor mij de eerste keer als raadslid en in de loop van de dag was ik toch wat nerveus geworden maar bij de start viel de stress weg. De uittredende burgemeester Stefaan Devos zat in het begin de raad voor en we legden in zijn handen de eed af. Ieder gemeenteraadslid kreeg een applaus tijdens de eedaflegging maar bij Stefaan was dat intenser. Een blijk van waardering voor zijn harde werk. Nadien werden de fracties vastgesteld en werd ik voorgedragen als fractieleider van de CD&V. Een mooie taak voor een jongere en een opdracht waar ik veel uit zal leren. We hebben met de CD&V met Dorien Fets trouwens het jongste gemeenteraadslid in Kortenaken.

Oppositiewerk bestaat voor een groot stuk uit een controlerende taak en we moesten de nieuwe meerderheid meteen wijzen op enkele fouten in de voorlopige notulen. Zo klopten een aantal data niet en was de rangorde volgens de anciĆ«nniteit van de gemeenteraadsleden niet correct (dit is laatste is geen detail want  het is belangrijk indien er afwezigheden zijn). Tijdens de stemming van de OCMW-raadsleden en de leden van de politieraad liep het ook even fout. Zo moest de paragraaf geschrapt worden dat maximaal 3 gemeenteraadsleden ook in de OCMW-raad mogen zetelen en was er een fout tijdens de anonieme stemming van beide raden. Iemand van de meerderheid had per vergissing het foutieve stemformulier in een urne gedeponeerd. Maar uiteindelijk is de stemming correct verlopen en zetelen Annita Vandebroeck, Mia Lemmens en Ria Veulemans voor CD&V in het OCMW en maakt Stefaan Devos deel uit van de politieraad.

Na de vergadering die ongeveer 1u30 heeft geduurd bood het gemeentebestuur een receptie aan voor de aanwezigen en werden de felicitaties overgemaakt door iedereen. Bij deze wil ik zelf ook nog eens mijn 507 kiezers bedanken voor de uitdaging die mij te wachten staat en wens ik iedereen het beste voor 2013!